Како написати критички приказ

Како да напишеш критички приказ ​књижевноуметничког дела

Када прочиташ приче, роман или бајку и пронађеш додатне изворе информација, можеш да почнеш са писањем свог рада.

Приказ књиге је критичка анализа и процена квалитета и значаја књиге, а не само препричавање. Треба да изнесеш сврху књиге, садржај и веродостојност.

Књижевна критика је истраживачки рад у коме се анализирају јаке и слабе стране књиге. Треба да садржи тврдње о томе шта писац покушава да уради и колико је успешан у томе, по мишљењу критичара, уз аргументацију​ која ће подржати тај став.
Нема правог начина да напишеш приказ. Он је веома личан и одражава став аутора. Може бити кратак (до 100 речи), или дуг (1500 речи), зависно од сврхе приказа.
Дакле, чаробна формула не постоји, али постоји стандардни поступак који ти предлажемо.

Савети

Пре него што почнеш анализу, нађи удобно и мирно место за рад. Кад почнеш да пишеш, не труди се да све буде савршено.

Док читаш, прави подсетник о прочитаном (оно што би било важно за твој рад, утисци о пишчевим идејама). Затим направи белешкеи концепт рада. Концентриши се на мисли у саставу, напиши своје идеје без много размишљања о вези међу њима. Организацију текста и стилске елементе остави за касније.​
Остави довољно времена за размишљање о саставу и писање исправки.

Израда

Твоја критика је начин да искажеш својстав о прочитаној књизи.​
Писати о размишљањима и осећањима може бити теже него само износити чињенице.

Обично нема једног тј. исправног става (размишљања) о књижевном делу. Сврха твог састава је да се будући читаоци, твоји вршњаци и другови из разреда, сложе са твојим закључком о књижевном делу. Зато је важно да изнесеш доказе који показују да је став логичан и разуман и да те доказе поткрепиш изводима из текста.​
Састав треба да има три основна дела: увод, главни део и закључак.

Увод

Приказ можеш да почнеш библиографским информацијама: име писца, наслов дела, књижевна врста (роман, прича, бајка), жанр (авантура, фантастика, љубавна прича…), посебни делови књиге, илустрације, издавач, време издавања. Потруди се да податке не наводиш такстативно.​
У овом делу можеш да напишеш и нешто занимљиво о писцу .

Главни део текста

Теза – тврдња

То је кратки извод из твоје анализе, почетна процена дела и опис главне идеје твог рада. Ако је цео састав на једној страни (до 200 речи), онда је за тезу довољна и једна реченица, али овај део може бити и цео пасус.​
Циљ ове тезе је да се да препорука будућим читаоцима приказа. Она даје могућност да привучеш пажњу читалаца и зато треба да је пажљиво написана, јасна, сажета и интересантна.​
Немој да почнеш реченицом: “Ова књига је веома интересантна“. Почни анегдотом, изазовним цитатом или само најважнијим запажањем о књизи.​
Иако је теза увод у рад, не мораш прво њу да напишеш. Немој да се секираш ако није савршена у првом покушају, можеш да је исправиш и кад урадиш главни део састава.

Анализа и процена дела

Можеш посебно да анализираш​ и процениш дело, прво описујући садржај књиге, пишчеву аргументацију и доказе, па тек онда да понудиш своју оцену, а можеш да испреплетеш анализу и процену.


Свакако, размотри причу кроз следеће елементе:


Која је намера писца у писању овог дела и да ли је успео у тој намери?​
Шта је главна тема, како се открива и развија?​
Препознај идеју.

Пре него што напишеш своје мишљење треба да будеш сигуран да си добро разумео дело.​
Уочи радњу, елементе радње и везу са ликовима.

Како се компликује заплет/сукоб и како се разрешава?

Немој да пишеш о свему што се десило, изабери најинтересантније догађаје!

Објасни ситуацију главног лика на почетку радње.

Шта чини заплет?
Да ли главни лик жели да постигне нешто или решава проблем?​
Какав је став писца према ликовима и на који начин су приказани?

Да ли се види њихов развој?

Објасни које су најважније ствари које се дешавају главном лику док се ближи циљу или решава проблем.​
Истакни место и време дешавања, улогу атмосфере у причи и утицај на ликове и радњу.

Да ли је место реално или измишљено?

Ако писац не одређује место, да ли се може нешто сазнати из саме приче?

Да ли се прича дешава сада, у прошлости или у будућности?​
Какав је стил, да ли је једноставан и јасан, има ли хумора, сатире, да ли се користе стилске фигуре, какав је дијалог, да ли писац користи опис, нарацију?

Коментариши композицију дела и стил и како се дело уклапа у одговарајући жанр.

Које су јаке и слабе стране књиге?

Има више пасуса у овом делу рада и сваки садржи следеће елементе:​
– реченица који носи главну мисао – тема,​
– реченице са конкретним детаљима,​
– део који објашњава вашу тему,​
– прелазни део,​
– логички редослед реченица.


Сваки пасус треба да има једну идеју, главну мисао, исказану у теми. Та реченица је, обично, водећа реченица и треба да укаже на оно што следи. Ова реченица поткрепљује се конкретним детаљима. Понуди цитате или неки пример (парафразиран) из текста као аргумент. Тиме ћеш подржати своју идеју.​
Да би се постигла целовитост састава, свака реченица треба да допринесе свеукупној аргументацији. Немој да правиш непотребне дигресије и користиш непотребне детаље. Користи прелазне реченице које повезују пасусе. Такве реченице повезују идеје из једног пасуса са оним који следи и показују развој идеје кроз рад. На крају, важно је да постоји логични ред у саставу и да развој идеје буде разумљив читаоцу.

Закључак

Закључак је последња прилика да одушевиш читаоце и зато мора бити више од понављања тезе.  Истакни важне елементе аргументације, али немој да понављаш већ речено. Пробај да направиш ширу везу између аргумената, доказа из примарних и секундарних извора и из личног искуства и сачини закључак који би био одговарајући и интересантан за читаоца.​
Веома је важно да ти знаш какав коначни утисак желиш да оставиш.


Нагласи шта је важно да ваши читаоци знају. Какав је утисак на тебе оставила књига? Да ли је књига вредна читања? Да ли је књига изузетна? Коме би се могла препоручити? Зашто? Зашто не?

Исправка и процена рада

Већина састава се побољша кроз исправљање и дораду. Немој да исправљаш рад одмах након првог покушаја. Сачекај мало и врати се саставу са новим идејама. Обавезно провери да ли су реченице у складу са граматичким и правописним правилима.

Покажи састав библиотекару и наставнику и тражи њихово мишљење. Они ће ти указати на добре делове текста и оне које треба да поправиш. Тек онда заврши свој рад.​
Ако у раду користиш цитате из других књига, секундарних извора, обавезно наведи из ког су дела узети и ко је аутор дела.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

Георгија

Наташа Миљановић

Професорка Марина

Читање је мисаони процес, а не гледање у слова!

BOOSTER

IMPROVE YOUR ENGLISH

EDUWELLS

Education futures + learning how to learn

studiofreearts

Nudimo : Najkvalitetnije Karaoke, najlepše pozorišne predstave za decu, Figure od modelarskog gipsa za likovnu kulturu, Novogodišnje čestitke jedinstvenog dizajna, Edukaciju, .....

Sylvia Duckworth

Connect, Collaborate, Create

Наташа Мајстровић

блог посвећен стручном усавршавању

ВЕСЕЛА ДРУЖИНА

БЛОГ ОДЕЉЕЊА II 4

Југославин блог

Учење кроз авантуру

Twitterova družina

nove tehnologije u nastavi

Златко

ГРУШАНОВИЋ

Srpski jezik i književnost

Blog posvećen nastavi u osnovnoj školi

Računarstvo i informatika

za sve koji žele da znaju nešto više o računarima i programiranju...

Lidijin kutak

O svemu što bi moglo zanimati obrazovne stručnjake

уСавршени Нушић

Блог о стручном усавршавању наставника у ОШ"Бранислав Нушић", у Београду

ljiljanalez

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

%d bloggers like this: